De waarde van de TOP 2000
Ook dit jaar is december de maand om terug te kijken op de afgelopen periode en om de balans maar weer eens op te maken.
Eén van de, niet zakelijke, hoogtepunten hierbij is toch wel de Top 2000 van NPO Radio 2. Het is voor mij normaal gesproken een zich bijna repeterende bezigheid waarbij je maximaal 35 nummers kunt opgeven en dan is het nog moeilijk om te kiezen. Mijn persoonlijke lijst is daarom al jaren uit gewoonte vrijwel hetzelfde, waarbij ik me wel verplicht om één of twee nummers in te wisselen.
In de 24 edities tot nu toe hebben we 5 verschillende nummers op de hoogste positie gehad, en iedereen weet ook wel welk nummer het vaakst bovenaan heeft gestaan, óók dit jaar weer, voor de 19e keer wel te verstaan.
De Golden Oldies hebben de hoogste posities in een ijzeren greep, forse verschuivingen zijn pas te zien als een artiest komt te overlijden of een BN’er met een uitgesproken lijflied. Je wordt kennelijk pas echt gemist als je er niet meer bent, fact of life. Is er dan helemaal geen ruimte voor vernieuwing? Natuurlijk wel! Gelukkig is er zo nu en dan een knallende nieuwkomer, ook nog van eigen bodem, die de boel als een rollercoaster opschut.
Een vergelijking tussen de Top 2000 en het zakenleven is best goed te maken. De 80/20 regel geldt omzetmatig vrijwel altijd, de hardlopers staan al jaren voorin de catalogus en om iets nieuws echt succesvol te introduceren is best lastig. Om dat te bereiken zul je eerst wat dieper moeten graven: hoe ziet je doelgroep eruit, waarom zouden ze juist voor jou moeten kiezen én hoe blijf je op termijn relevant voor ze.
Wat mensen doen en leuk vinden ligt redelijk vast en vertaalt zich in gedrag dat moeilijk te doorbreken is. Het zoveelste merk kwark of nóg groenere stroom zal daar echt geen verandering in brengen. Een muzikant kan ook na zijn dood nog een 2e kans krijgen, maar voor een bedrijf (product/dienst) is dat vrijwel uitgesloten.
Vorig jaar nam ik mij voor om wat ruimer te denken en mijn Top 2000 lijst echt op meer dan één plaats aan te passen. Nou, daar heb ik werk van gemaakt en dat heeft me heel veel plezier bezorgd. Niet meer klakkeloos gewoon die oude lijst weer inleveren maar echt nadenken en vooral luisteren naar nummers die in de loop der tijd op mijn mentale lijst van klassiekers zijn gekomen.
Resultaat: van de 35 nummers zijn er 22 nieuw, en die andere 13 zijn gewoon veel te goed en horen er absoluut bij. Van Abba tot Within Temptation, symfonisch, spacy of gewoon lekker kneiterhard. Ik word er in ieder geval super blij van en het geeft altijd energie als ik ze hoor.
Nieuwsgierig naar mijn eigenzinnige lijst, kijk dan hier
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2023!